onsdag 22 september 2010

Fråga ett

Moment - Färg, perception, kognition

1. Hur tänker du dig att frågor som rör perception – och färg – skulle kunna integreras på ett naturligt sätt i bildundervisningen som helhet – och inte endast begränsas till enstaka färg- och formövningar eller analysuppgifter?


Ja, det var en bred första fråga. För mig är det så naturligt att alltid prata om färg i bilder så spontant känner jag att jag skulle prata om färgers förhållande till varandra i både elevernas bilder och i bilder man använder sig av i undervisningen. Få in det som en rutin att fråga om varför eleven valt de färger hon använt i sitt verk. Man skulle kunna arbeta med ljuset i lokalen. Testa vad lysrör/dagsljus/glödljus gör med färger. Om de upplever bilden som kall eller varm, ljus eller mörk. Hur färger ter sig på olika material, genomskinliga eller opaka. Jag tror inte att man ska göra det för komplicerat i lägre årskurser. Men att prata om komplementfärger tycker jag brukar ge en aha-upplevelse. Att låta eleverna testa att lägga de färgerna intill varandra och se hur de vibrerar. Testa sånt de lärt sig i sina arbeten. När man lär ut nya tekniker kan man väva in färg och formövningar.



Som Ulf Klarén sa "Allt vi ser är färg" så det går ju inte att undvika att arbeta med färg i bildundervisningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar