tisdag 12 oktober 2010

Andra dagen


Jag har verkligen blivit mottagen med öppna armar här på Akallaskolan. Varje lektion börjar när alla står tysta på sin plats. Jag presenterar mig själv vid varje möte med en ny klass. Jag berättar att jag blev glad att  hamna i Akalla eftersom jag själv växte upp här. Det tycker eleverna är roligt och frågar genast vilken skola och dagis jag gått på. Känns som att det gör att de accepterar mig direkt. Jag uppskattar att klasserna i genomsnitt har en elev som har svenska föräldrar, när jag bodde här kanske det var 50/50 så mycket har hänt Funderar på varför vin och så många andra ursprungssvenskar flyttade. Vi trivdes ju bra vad jag kan minnas...

Har en riktigt bra handledare. Gårdagen började med en kort samling för den klass (en 7a) som hon och en Svenska-engelska lärare är mentor åt, vi går gemensamt till en prisutdelning i Säbymaran för hela skolan. Ett lopp som de haft sen skolan var ny, men prisutdelningen är en ny idé. De två rektorerna har bara varit här i två år så de verkar väldigt engagerade och vill höja eleverna (som redan presterar riktigt bra)och skolan. Första bildlektionen jag deltar i är med hennes stökigaste klass (en 8a) så jag var väldigt trött av alla intryck (och ljudnivån). Men idag har hon niorna och det är underbar stämning i klassrummet. Jag slås även av att de är så oerhört duktiga!

Två pojkar samarbetar med sitt skåp efter en målning av Georg von Rosen

Just nu jobbar de med en konstbild eller barnboksillustration som de valt ur ett kartotek av vykort (som min handledare jobbar mycket med på olika sätt). Bilden ska de sen överföra till ett tredimentionellt "tittskåp". Jag har fotat dem i arbete och de tar det förvånansvärt bra att bli "studerade". Kul att dokumentera ett arbete där de använder så många olika tekniker och moment. Allt från att rita upp lådan skära ut den i kartong och montera den och olika element i den. Måla bakgrund, göra figurer och rekvisita i lera, gips, hönsnät, tyg och piprensare...

Nu ska jag ta en sväng runt i klassrummet och se hur skåpen utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar